*Alla lika, alla olika*

*Alla lika, alla olika*


Slag, fällningar och elaka kommentarer. Finns det egentligen något värre än mobbing? Jag minns för två år sen, när jag själv var mitt i en sådan situation. Jag var ute och gick på mitt område, då de äldre tjejerna kom gående.


Jag var ute och gick med mina två småsyskon. Min ena syster var bara några månader gammal så hon låg i en vagn, medan min andra syster var lite äldre och gick bredvid och höll i vagnen. Redan när tjejerna var långt ifrån oss började jag känna mig illa till mods. Jag visste vilka dem var, jag hade hört talas om de flera gånger. Några av mina kompisar hade blivit mobbade av dem. De var tre tjejer som gick i sexan.


De kom närmre och närmre och jag hörde tydligt deras viskningar. Jag kunde höra hur de kommenterade våra kläder och våra utseenden. Jag minns hur rädd jag var. Jag var rädd för hur de skulle behandla mina syskon. Jag brydde mig inte så mycket om vad de sa till mig, men de kunde ge mina syskon men för livet, och det ville jag verkligen inte. Ju närmre de kom, ju tydligare hörde jag dem. De var inte rädda för att vi skulle höra vad de sa om oss, utan tvärtom, de sa allting högt avsiktligt. De ville att vi skulle höra, de ville få oss att må dåligt. Jag blev mer och mer rädd, jag visste inte om de skulle slå oss, hota oss, eller vad de skulle göra. När vi var precis bredvid varandra gick de bara förbi oss. Några steg bakom oss hörde vi deras fnitter. Den ena tjejen skrek något åt oss, men jag hörde inte. Jag ville inte höra vad hon sa, jag visste att det var något elakt.


Än idag funderar jag på vad det var tjejen kan ha sagt. Var det om mig eller var det om mina syskon? Hade samma sak skett idag, tror jag inte jag hade klarat av att bara gå förbi. Jag har mer mod nu och är säkrare i mig själv. Även om jag inte har det perfekta modell utseendet så borde de inte behöva klaga på det. Alla ser vi olika ut och andra ska acceptera det. Man får se ut som man vill!


Kommentarer
Postat av: Emelie Nordström

Bra skrivit Jenny, jag förstår hur de kändes att man inte vågat göra något! Men jag förstår inte varför folk ska vara så dumma att de vill med vilje såra en annan person så som de försökte att göra mot er, sådant är så rått och inte minst fegt. Trodde de själv att de var så perfekta eller!? De var dem kanske men de tror jag inte! men men vad vet jag. Sådant är så himla jobbigt. <3

2008-09-25 @ 16:27:23
URL: http://emeelien.blogg.se/
Postat av: Nina Bergström

Det var en bra text om en hemsk situation. Det måste verkligen vara hemskt att vara ensam med bara sina småsyskon och känna att man måste "rädda" dem först, eller så. De äldre barnen som viskade om er är antagligen väldigt osäkra i sig själv, och behöver prata skit om andra för att må bättre själv!

2008-09-26 @ 12:27:44
Postat av: Marina Nilsson

Jag tycker att det är mycket bra skrivit och det är starkt av dig att skita i vad de säger om dig för att skydda dina syskon.

Sen tycker jag att du har helt rätt när du skriver att alla ser olika ut och alla ska acceptera att man ser olika ut. Någon ska absolut inte få någon annan må dåligt över hur de klär sig eller ser ut!

2008-09-26 @ 12:36:32
URL: http://marinanilsson.blogg.se/
Postat av: Elinor Olsén

Du skriver riktigt bra och jag tycker att du var stark och skyddade dina syskon. Du är stark, Jenny, och du har rätt. Stå på dig, stå för dina åsikter! Alla har ett val, ett val hur man klär sig och ett val om vad man tror på.

Jag vill tacka för ditt inlägg på min blogg. Dina ord stärker mig, dina ord och allt som andra också har skrivit. De orden gjorde mig rörd och jag är glad att jag har fått så unberbara klasskamrater.

2008-09-26 @ 13:47:21
URL: http://hikarifight.blogg.se/
Postat av: Stefanhum

Mycket välskrivet. Du har lyckats med utrycka din känsla av utsatthet, vilket inte alltid är lätt , och kräver mod att våga konfrontera sig med jobbiga känslor, vilket tyder på en styrka.

2008-10-02 @ 14:53:59
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0