Finanskrisen

Denna veckans blogg uppgift var att skriva en artikel om finanskrisen. Jag är inte särskilt insatt i det hela, men efter att ha läst ett antal artiklar tror jag att jag har förstått dess innebörd.


Finanskrisen

Finanskrisen är ett stort problem som drabbar nästan alla i världen, mer eller mindre. Mer drabbar den dem som har höga lån tex och mindre dem som inte har särskilt stora lån och inte så mycket aktier, alltså ju mer beroende man är av banken, ju mer drabbas man av krisen.

Det hela startade egentligen med att subprime lånen blev för många och förhöga i USA. Subprime lånen var till en början bara bra för människor som skulle köpa hus med sämre ekonomiskaförutsättningar. När man sedan hade tagit ett lån, höjdes räntorna och många av Usas medborgare fick svårt att betala tillbaka sina lån och räntor och fick istället sälja sina hus till banken. Detta kallades för att man gjorde "walkouts". Undertiden föll priserna på den amerikanska bostadsmarknaden vilket ledde till att folk som ville köpa tillbaka sina hus eller låna nya pengar fick svårt att göra det.

Krisen är som sagt störst i USA där det hela började, men eftersom det som händer i USA påverkar resten av världen gör även detta de. Vi i Sverige är också väldigt beroende av vad som pågår i USA och därför tycker jag att det är oerhört viktigt att alla tar ställning till detta och sätter sig in i vad det är som sker. De tror att krisen ska ta slut ungefär 2012, men det är 4 år tills dess och det är en lång tid.

Jag tyckte att det var en bra och intressant uppgift vi fick denna veckan. Jag tycker det är viktigt att alla är insatta i finanskrisen. Det är viktigt att veta vad som pågår i världen just nu och vilka konsekvenser det kan ge. Krisen drabbar ju som sagt alla och alla bör veta vilken fara de och deras ekonomi ligger i.

Jag har läst från några olika artiklar men mest från de som jag har länkat här nedanför därför att jag tyckte att de förklarade bra hur det började och sedan hur det spann vidare. Jag fick mer klart för mig bakgrunden till en finanskris och varför det sker.

Jag har läst från två artiklar.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=829654
http://www.e24.se/branscher/bankfinans/artikel_708487.e24?service=slideshow


Jenny Thelin
Vecka 45


Kommentarer
Postat av: Stefanhum

Bra förklarat

2008-11-10 @ 14:07:34
URL: http://stefanshumblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0